Przebieg Wydarzenia
W dniach 11-19 lipca 2015 r. odbyła się XXII Miedzynarodowa Letnia Akademia Muzyki Dawnej (MLAMD), której pomysłodawczynią i dyrektorem programowym od samego początku jest pani dr hab. Agata Sapiecha, długoletni pracownik naukowy i wykładowca, kierownik Zakładu Muzyki Dawnej UMFC w Warszawie. Tegoroczna Akademia miała tytuł "Głos i inspiraja głosem w muzyce dawnej". Jak każdego roku, w Akademii także tym razem wzięło udział wielu wybitnych pedagodów i wykonawców muzyki dawnej z całego świata. Gościliśmy między innymi Simona Stantage, Donnę Agrell, Kaja Wessela, Franka de Bruine, Daniela Bruggena, Elżbietę Stefańską, Romanę Agnel, Jan van Elsacker, Nicholas Parle i wielu innych. Współorganizatorami XXII MLAMD byli: UMFC w Warszawie, Polskie Radio 2, Zamek Królewski w Warszawie oraz Muzeum Pałac Jana III w Wilanowie. Centrum Edukacji Artystycznej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Stołeczne Warszawa. Patronat Honorowy nad XXII MLAMD objęła Ambasada Belgii, Ambasada Królestwa Niderlandów, Generalne Przedstawicielstwo Rządu Flandrii, Ambasada Republiki Czeskiej. Patronaty medialne m. innymi TVP Kultura, TV Republika, Cameral Music, O.pl. Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Stołeczne Warszawa oraz Centrum Edukacji Artystycznej.
Opis zorganizowanych Wydarzeń, które odbyły się w ramach projektu (np. opis warsztatów, wystaw, koncertów itp)
W ramach XXII MLAMD odbyły się warsztaty - klasy mistrzowskie, na które licznie przybyli studenci zainteresowani muzyką dawną, techniką jej wykonywania i sposobem interpretacji. Poza warsztatami wygłoszono kilka wykładów. Między innymi:„Taniec jako inspiracja interpretacji muzycznej” - Prof. Elżbieta Stefańska i Romana Agnel "„Potomkowie” szałamai; idiom oboju i fagotu późnobarokowego, klasycznego oraz wczesnoromantycznego" - Donna Agrell i Katarzyna Sokołowska „Świadome operowanie głosem ludzkim i komponowanie dla głosu” - Kai Wessel „Głos – wyraziciel zamysłu polifonii średniowiecza i renesansu” - Ewa Obniska „Głos instrumentu” - Jacek Wesołowski (lutnik) Zwieńczeniem dnia wytężonej pracy były codzienne koncerty, które nie tylko dawały wytchnienie, ale były cennym uzupełnieniem warsztatów i muzycznej edukacji. Sobota, 11.07 – Zamek Królewski, Sala Wielka, g. 19.00Koncert Inauguracyjny z udziałem zespołu UTOPIA z Belgii transmitowany przez PR 2 i Europejską Unię Nadawców.Niedziela, 12.07 – Zamek Królewski, Sala Wielka, g. 19.00Muzyka dla króla - Selva de varii passaggiKoncert poświęcony sztuce tzw. dyminucji – niezwykle bogatego ozdabiania muzyki improwizowanymi, bądź komponowanymi ornamentami. Szczególnie chętnie za kanwę takich opracowań przyjmowano pierwowzory wokalne, np. madrygały, motety (motetti passegiati). Jednym z największych europejskich mistrzów tej techniki był działający w Warszawie skrzypek Zygmunta III Wazy Francesco Rognoni. Wykonawcy m. innymi Agata Sapiecha - skrzypce, Simon Standage - skrzypcePoniedziałek, 13.07 – Sala Koncertowa UMFCFolia, chaconne, fandango, flamenco - Tańce, pieśni oraz pieśni taneczne renesansu i barokuKoncert o bardziej popularnym charakterze, ukazujący styl andaluzyjskiego flamenco na historycznym tle dawnych, równie „egzotycznych” tańców.Wykonawcy: Elzbieta Stefańska - klawesynTaniec – zespół Cracovia Danza: Romana Agnel, Dariusz Brojek oraz Małgorzata Matuszewska Wtorek, 14.07 – Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie, Sala Biała, g. 18.00 Muzyka wokalno-instrumentalna kapeli Wazów w Warszawie.W programie niewykonywana współcześnie muzyka kompozytorów włoskich zatrudnionych na dworze Zygmunta III i Władysława IV oraz twórczość wybitnych kompozytorów polskich XVI/XVII w. – Mikołaja Zieleńskiego i Marcina Mielczewskiego.Wykonawcy: zespół La Tempesta, dyr. Jakub Burzyński. Jedyny w Warszawie zespół o międzynarodowej renomie, specjalizujący się w muzyce wokalno-instrumentalnej baroku, zwłaszcza wciąż mało znanej muzyki XVII w. Środa, 15.07 – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, g. 19.00 ( transmisja PR2) O vos omnes – Lamentacje XVII-XXI w. Paweł Łukaszewski, Carlo Gesualdo, Jan D. Zelenka, François CouperinWykonawcy: Kai Wessel – alt; zespół Il Tempo; kwintet wokalny ProModern, dyr. Piotr Pieron. Znakomity kontratenor Kai Wessel zaprezentował barokowe opracowania sławnych Lamentacji Jeremiasza, jednego z najbardziej inspirujących muzycznie tekstów Biblii w dziejach. Czwartek, 16.07 Muzeum Pałacu Jana III w Wilanowie, Sala Biała, g. 17.30Laureaci konkursu muzyki dawnej Schola Cantorum w KaliszuTradycyjnie, w ramach przyznawanej przez Fundację Nagrody im. Zofii Rayzacherowej, MLAMD zaprasza do specjalnego koncertu zespół młodzieżowy, będący laureatem cenionego festiwalu/konkursu Schola Cantorum w Kaliszu.W nawiązaniu do tego koncertu i ponad 20-letniej współpracy z kaliską „Scholą Cantorum”, odbyła się – jak co roku – wystawa „Twórczość plastyczna inspirowana muzyką dawną” (UMFC)Piątek, 17.07 -Pałac w Wilanowie, Koncert Mistrzowie i uczniowie MLAMD Muzyka wokalna, wokalno-instrumentalna i instrumentalna inspirowana głosem w wykonaniu wybitnych studentów Kursów XXII MLAMD wraz z profesorami Sobota, 18.07 – Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, g. 19.00 (transmisja PR2)Bach – arie z instrumentami obligatoArie z kantat Bacha z instrumentami koncertującymi obligato. Wykonawcy: Anna Mikołajczyk – sopran, Kai Wessel – alt, Jan van Elsacker – tenor, Artur Janda - bas. Il Tempo i goście XXII MLAMDNiedziela, 19.07 – Sala Koncertowa UMFC, g.12.00Koncert finałowy w wykonaniu uczniów Kursów XXII MLAMD z udziałem ich pedagogów