Łączna liczba uczestników Wydarzenia (bez publiczności): 18
Łączna liczba pedagogów, jurorów, artystów, prelegentów: 1
Przebieg Wydarzenia
Osiemnaście lekcji mistrzowskich przeprowadziła prof. dr hab. Izabela Ceglińska z Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Czynny udział wzięli uczniowie klasy skrzypiec z trzynastu szkół muzycznych pierwszego i drugiego stopnia :
- Zespół Szkół Muzycznych nr 1 w Rzeszowie,
- Zespół Szkół Muzycznych nr 2 w Rzeszowie,
- Niepubliczna Szkoła Muzyczna II stopnia w Dębicy,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Lubaczowie,
- Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Przemyślu,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Kolbuszowej,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Mielcu,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Tarnobrzegu,
- Szkoła Muzyczna I stopnia w Dynowie,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Sanoku,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Jaśle,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Strzyżowie,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia w Leżajsku.
Zajęcia zaplanowane i przeprowadzone zostały w dniach 11 - 12 maja 2015r, według ustalonego porządku, tj.: poniedziałek 11 maja w godzinach 9. 00 – 14.15, przerwa obiadowa ( 14.20 – 15.10) , następnie od godziny 15. 15 do 18. 30, wtorek 12 maja od godziny 9. 00 – 13. 30 Zajęcia odbyły się w auli Szkoły. Przed zajęciami uczniowie mieli udostępnioną salę do przygotowania się, rozegrania i pozostawienia swoich osobistych przedmiotów.
Czynny udział w lekcji mistrzowskiej wzięli uczniowie ze szkoły muzycznej I stopnia – 10 lekcji, z cyklu 6- letniego: z klasy drugiej( czterech uczniów), z klasy trzeciej (jeden uczeń), z klasy piątej (czterech uczniów) oraz z cyklu 4- letniego: z klasy pierwszej ( jeden uczeń).
Czynny udział w lekcji mistrzowskiej wzięli uczniowie ze szkoły muzycznej II stopnia – 8 lekcji, z klasy pierwszej ( jeden uczeń) , z klasy drugiej (jeden uczeń), z klasy trzeciej ( trzech uczniów), z klasy piątej ( jeden uczeń), z klasy szóstej ( dwóch uczniów).
Opis zorganizowanych Wydarzeń, które odbyły się w ramach projektu (np. opis warsztatów, wystaw, koncertów itp)
Pani Profesor Izabela Ceglińska poprowadziła osiemnaście lekcji z dziećmi i młodzieżą z trzynastu szkół muzycznych pierwszego i drugiego stopnia regionu podkarpackiego. Tematem przewodnim były zagadnienia związane z prawidłową techniką prawej i lewej ręki u uczniów szkoły muzycznej pierwszego i drugiego stopnia oraz właściwą interpretacją przygotowanych utworów.
Na prośbę konsultantki (drogą elektroniczną) zostały przesłane formularze zgłoszeniowe wszystkich uczniów biorących udział w lekcji mistrzowskiej, celem dokładnego zapoznania się z wykonywanym repertuarem. Na kanwie realizowanego materiału – repertuaru, przez uczestników, Pani Profesor przygotowała (dla zainteresowanych nauczycieli i uczniów) zestaw etiud, kaprysów, sonat i koncertów z aktualnie zalecanymi ,,smyczkami” i aplikaturą.
Prowadząca udzielała wielu wskazówek i rad uczniom związanych z prawidłową interpretacja utworów. Pokazywała na własnym instrumencie, w jaki sposób ćwiczyć miejsca biegłościowe, techniczne, a jakie środki wyrazu stosować grając utwory kantylenowe.
Ponadto Pani Profesor zwracała uwagę na:
- prawidłową aplikaturę i smyczkowanie,
- piękne wydobycie dźwięku lewą ręką,
- zmienną, z zależności od charakteru utworu wibrację,
- większą ekspresję wykonywanych utworów, szczególnie we fragmentach kantylenowych,
- większą rozpiętość dynamiczną, w zależności od charakteru utworu,
- właściwe tempa części koncertu i sonat,
- solidne oparcie smyczka na strunę, gra całą ,,wstążką”
- większy rozmach w prawej ręce i pełnobrzmiący, nasycony dźwięk,
- większą świadomość w podziałach smyczka, zbyt częste granie w górnej części smyczka, bez oparcia i dobrego dźwięku.
Prowadząca dzieliła się swoją wiedzą i metodami pracy z dziećmi i młodzieżą, które praktykuje nie tylko jako pedagog ale koncertująca skrzypaczka i kameralistka. Pozytywne, indywidualne podejście do uczniów, wiedza, osobowość oraz metody pracy Pani Profesor cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem wśród czynnych uczestników jak i nauczycieli. Prowadząca doradzała uczniom w ich dalszej drodze rozwoju instrumentalnego, nauczycielom w doborze najbardziej wartościowego, właściwego repertuaru skrzypcowego na każdym etapie edukacji muzycznej.
WNIOSKI:
1. Korzyści dla uczniów i nauczycieli:
- bardzo duża liczba czynnych uczestników ,, Lekcji z mistrzem”
- zapotrzebowanie na lekcje przerosło oczekiwania organizatorów, konieczne było zwiększenie ilości konsultacji,
- uczniowie i nauczyciele przyjeżdżają z wielu ośrodków muzycznych,
- lekcje z konsultantami są darmowe, dla większości uczestników jest to jedyna możliwość współpracy z wybitnymi profesorami lub cenionymi nauczycielami „ smyczkowcami”
- dodatkowy bodziec i zachęta do gry na instrumencie,
- dostęp do najbardziej aktualnych i wartościowych pozycji nutowych,
- dodatkowe, darmowe dokształcanie nauczycieli i uczniów,
- wielość omawianych i skutecznie rozwiązywanych problemów związanych z prawidłową grą na instrumencie.
2. Korzyści dla rodziców i opiekunów:
- wzmożenie zainteresowania w edukację muzyczną swoich dzieci,
- świadome zaangażowanie i opieka w grze na instrumencie.
Bardzo duża liczba czynnych uczestników ,, Lekcji z mistrzem’’, nauczycieli i rodziców, wielość omawianych i skutecznie rozwiązywanych problemów na które nauczyciele napotykają w swojej codziennej pracy przemawiają za koniecznością organizacji regularnych spotkań z Mistrzem – pedagogiem, będącym autorytetem w środowisku muzycznym.
Dzięki Ogólnopolskiemu Punktowi Konsultacyjnemu Centrum Edukacji Artystycznej dla Uczniów i Nauczycieli Szkół Muzycznych pierwszego i drugiego stopnia w specjalności instrumenty smyczkowe w Rzeszowie stało się możliwe!