Łączna liczba uczestników Wydarzenia (bez publiczności): 93
Łączna liczba pedagogów, jurorów, artystów, prelegentów: 24
Przebieg Wydarzenia
HARMONOGRAM IX LKMMD
Sobota - 27 czerwca
od godz. 12.00 rejestracja uczestników IX LKMMD
godz. 13.30 spotkanie organizacyjne
godz. 14.00 INAUGURACJA IX LKMMD - KONCERT POWITALNY
godz. 15.00 - 21.30 SPOTKANIA Z WYKŁADOWCAMI/PRZESŁUCHANIA WEWNĘTRZNE - zajęcia wg wybranych specjalności – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
PRZESŁUCHANIE do zespołów kameralnych
Niedziela - 28 czerwca
godz. 9.00 - 14.00 BLOK „A” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 9.00 - 11.30 KURS TEMPERACJI I STROJENIA KLAWESYNU - wykład: Jacek Guzowski „Temperacje stroju muzycznego”
godz. 11.30 - 13.30 WARSZTATY RUCHU SCENICZNEGO - Romana Agnel
godz. 14.30 - 16.30 PSYCHOEDUKACJA wykład z ćwiczeniami: Ewa Biały „O trudnej sztuce równowagi”
godz. 16.30 PRZESŁUCHANIE WOKALISTÓW
godz. 18.00 "Baroque Session" - KONCERT WYKŁADOWCÓW IX LKMMD (Sala Widowiskowa Służewskiego Domu Kultury, ul. J.S. Bacha 15, godz. 18.00)
Urszula Bartkiewicz, Ewa Mrowca, Dorota Zimna, Michał Przygodzki - klawesyn
Peter Frankenberg - obój, Daniel Deuter - skrzypce, Marcin Tarnawski - skrzypce
Karolina Koślacz - viola da gamba, Anna Szul - wiolonczela, Maria Wilgos - gitara, Klaudyna Żołnierek - teorba
Romana Agnel, Dariusz Brojek - taniec
Poniedziałek - 29 czerwca
godz. 9.00 - 14.00 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 15.00 - 17.00 BLOK „B” - SEMINARIA NAUKOWE, WYKŁADY:
15.00 – Maria Erdman: „Polonezy w kancjonałach Dygulskiej i Fabiańskiej,czyli molos na sarmackiej stopie”.
16.00 – Anton Birula: „Lutnia barokowa – aspekty praktyki wykonawczej”.
godz. 17.00 - 21.30 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
Wtorek - 30 czerwca
godz. 9.00 - 14.00 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 11.30 - 13.00 WARSZTATY PSYCHOEDUKACJI - ćwiczenia
godz. 15.00 - 17.30 BLOK „B” - SEMINARIA NAUKOWE, WYKŁADY:
15.00 – dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska:„Internet a badania i wykonawstwo muzyki dawnej”
16.00 – dr hab. Szymon Paczkowski: „Retoryka w muzyce baroku – wprowadzenie”
godz. 17.00 - 21.30 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
Środa - 1 lipca
godz. 9.00 - 14.00 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 15.00 - 17.00 BLOK „B” - SEMINARIA NAUKOWE, WYKŁADY:
15.00 – prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz: „Fortepian czy klawesyn – wybór należy do Ciebie…”
16.00 – dr hab. Ewa Mrowca-Kościukiewicz, Jakub Kościukiewicz
„Wiolonczela i klawesyn - razem czy osobno? Wiolonczela jako instrument z grupy continuo i jako instrument solowy.”
godz. 17.00 - 21.30 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 19.00 - 21.30 AUDYCJE KLASOWE
Czwartek - 2 lipca
godz. 9.00 - 14.00 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 11.30 - 13.00 WARSZTATY PSYCHOEDUKACJI - ćwiczenia
godz. 15.00 - 17.00 BLOK „B” - SEMINARIA NAUKOWE, WYKŁADY:
15.00 – Marcin Tarnawski: „Improwizacja uporządkowana, czyli teoretyczne podstawy nauki improwizacji w muzyce baroku wraz z przykładami ćwiczeń w oparciu o źródła historyczne i współczesną praktykę."
16.00 – prof. Markus Möllenbeck: „Francesco Geminiani - Cellosonatas op. 5 and their transcriptions into violin version (also op. 5) - A pladoyer for an old fashioned composition in 1746 ”
godz. 17.00 - 21.30 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 19.30 „Barokowe odcienie lutni” – Koncert Luteduo + uczestnicy LKMMD (Sala Koncertowa, Dom Dziennikarza, ul. Foksal 3/5, godz. 19.30)
Piątek - 3 lipca
godz. 9.00 - 14.00 BLOK „A” i „C” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE i UZUPEŁNIAJĄCE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 12.00 AUDYCJA ZESPOŁÓW KAMERALNYCH (ZPSM im. F. Chopina w Warszawie – sala 1, godz. 12.00)
godz. 15.00 - 17.00 PROFILAKTYKA I REHABILITACJA APARATU RUCHOWEGO U MUZYKÓW - Jakub Saniewski
- prezentacja: „Anatomia aparatu ruchu, aspekt ergonomii w pracy, profilaktyka”
- warsztaty:
* sposoby przeciwdziałania i korygowania ustawienia ciała podczas gry;
* przykłady ćwiczeń relaksujących i rozciągających grupy mięśniowe po grze
- konsultacje indywidualne
godz. 17.00 - 21.30 BLOK „A” - SEMINARIA SPECJALISYCZNE Z WYKŁADAMI, LEKCJE OTWARTE, KONSULTACJE METODYCZNE – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców
godz. 17.00 AUDYCJA WOKALNA (ZPSM im. F. Chopina w Warszawie – sala 1, godz. 17.00)
godz. 17.00 - 19.00 próby do Koncertu Finałowego
godz. 19.30 KONCERT UCZESTNIKÓW (Kościół Akademicki św. Anny, ul. Krakowskie Przedmieście 68, godz. 19.30)
Sobota - 4 lipca
godz. 9.00 - 11.30 próby do Koncertu Finałowego
godz. 12.00 KONCERT UCZESTNIKÓW - FINAŁOWY (Aula OSB im. R. Turczynowicza w Warszawie, ul. Moliera 4/6, godz. 12.00)
ZAKOŃCZENIE IX LKMMD - rozdanie dyplomów
Opis zorganizowanych Wydarzeń, które odbyły się w ramach projektu (np. opis warsztatów, wystaw, koncertów itp)
W dniach 27 czerwca – 4 lipca 2015r, po raz dziewiąty odbyły się w Warszawie Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej, organizowane wspólnie przez Fundację Bednarska i Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im F. Chopina. Patronat nad Kursami objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt dofinansowany był ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Ministra Edukacja – priorytet 2 – Edukacja artystyczna 2015”, oraz ze środków Centrum Edukacji Artystycznej.
Kursy stanowią ofertę edukacyjną w zakresie wdrażania efektywnych metod doskonalenia określonych umiejętności, zarówno w sferze dydaktyki, jak i kompetencji stricte artystycznych związanych z szeroko pojętą problematyką wykonawczą muzyki dawnej.
Koncepcja Kursów bazuje na wysokim potencjale artystycznym, naukowym i metodycznym bardzo starannie dobieranych wykładowców. Podstawowy cel kursów – metodyczny i metodologiczny realizowany jest poprzez dzielenie się wykładowców swym praktycznym doświadczeniem i rezultatami badań artystycznych i naukowych.
Zgodnie z przyjętymi przez organizatorów założeniami, program został pomyślany i ułożony w taki sposób aby z oferty dydaktycznej mogli skorzystać zarówno uczniowie, studenci jak również nauczyciele szkolnictwa artystycznego (muzycznego i baletowego). Z bogatej oferty programowej, uczestnicy musieli wybrać – samodzielnie lub z pomocą wykładowców– te zajęcia, które na danym etapie są dla nich priorytetowe z powodów metodycznych.
Intensywna praca uczestników, jak i wykładowców dała znakomite rezultaty widoczne zarówno podczas zajęć indywidualnych, kameralistyki, a także w trakcie poszczególnych koncertów czy muzycznych prezentacji.
Rok rocznie liczba zainteresowanych udziałem w Kursach rośnie. Świadczy to o potrzebie muzycznego środowiska edukacyjnego i wiąże się również z rynkowym zapotrzebowaniem na muzyków i nauczycieli posiadających kompetencje zawodowe w zakresie stylów przedromantycznych.
Większość zajęć odbywało się w gmachu szkoły, przy ul. Bednarskiej 11, która na potrzeby Kursów udostępniła instrumentarium, materiały dydaktyczne oraz zabezpieczyła stronę techniczno – organizacyjną. Zajęcia ruchowe (taniec dawny oraz choreorelaksacja) oraz zajęcia wokalne odbywały się w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. R. Turczynowicza (ul. Moliera 4/6); natomiast seminarium organowe w Kościele Św. Anny (ul. Krakowskie Przedmieście 68).
Partnerami projektu byli również:
- Instytut Muzyki i Tańca
- Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
- Uniwersytet Warszawski - Instytut Muzykologii
- Instytut Sztuki PAN - Zakład Muzykologii
- Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Romana Turczynowicza w Warszawie
- Kościół Akademicki Św. Anny w Warszawie
- Balet Dworski -Cracovia Danza
- Skwer - filia Centrum Artystycznego Fabryka Trzciny
- Służewski Dom Kultury w Warszawie
- Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej
- Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich
W IX edycji LKMMD wzięło udział łacznie 133 osoby:
- 93 uczestników (30 uczniów szkół muzycznych I i II st., 22 studentów i 11 absolwentów oraz 30 nauczycieli szkolnictwa artystycznego).
- 8 praktykantów - wolontariuszy (w ramach zadania „Praktyki basso continuo)
- 22 wykładowców i 2 akompaniatorów
- 3 wolontariuszy (w ramach zadania „Staż w instytucji kultury”)
- 5 realizatorów
Projekt realizowali:
prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz – kierownik naukowy i artystyczny
Ewelina Kliczkowska - kierownik organizacyjny
dr Dorota Zimna – koordynator projektu oraz zadania „PRAKTYKI BASSO CONTINUO”
Marcin Tarnawski - koordynator projektu oraz zadania „STAŻ W SEKTORZE KULTURY”
Szymon Szetela – koordynator projektu (komunikacja, promocja, logistyka)
W ramach IX Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej zostały zainicjonowane i zrealizowane dwa eksperymentalne zadania:
1) PRAKTYKI BASSO CONTINUO – zadanie skierowane do studentów bądź absolwentów klas klawesynu, organów, gitary, lutni, wiolonczeli; mające na celu nabywanie i rozwijanie umiejętności realizacji akompaniamentu basso continuo. W zadaniu udział wzięło 8 praktykantów – wolontariuszy.
2) STAŻ W SEKTORZE KULTURY – zadanie mające na celu aktywizację studentów i absolwentów uczelni artystycznych i humanistycznych w zakresie uczestnictwa w tworzeniu i realizacji projektów artystycznych. W zadaniu udział wzięło 3 stażystów – wolontariuszy.