Łączna liczba uczestników Wydarzenia (bez publiczności): 32
Łączna liczba pedagogów, jurorów, artystów, prelegentów: 22
Przebieg Wydarzenia
W dniach 23–25 listopada 2018 roku w Poznaniu odbyły się II Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Klasycznego dla uczniów i nauczycieli ogólnokształcących szkół baletowych. Warsztaty miały na celu podniesienie jakości kształcenia artystycznego oraz pomoc nauczycielom męskich klas w bardziej efektywnej pracy poprzez udoskonalanie wykonania części lekcji poświęconej skokom. Warsztaty i seminarium prowadził Marek Prętki, pedagog tańca klasycznego Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu, który na bazie doświadczeń zdobytych w swojej pracy artystycznej w teatrze w Stuttgarcie, a także pedagogicznej w Jonh Cranko Schulle – stworzył własny styl nauczania tańca klasycznego.
W II Ogólnopolskich Warsztatach Tańca Klasycznego w Poznaniu wzięło udział 22 nauczycieli wszystkich etapów nauczania z 5 szkół baletowych i 9 wybranych uczniów klas V–VII. Podczas trzydniowych warsztatów Marek Prętki w ciągu 15 godzin lekcyjnych poprowadził 3 autorskie lekcje z metodyki tańca klasycznego opartej na stylu Piestowa (szkoła moskiewska ) oraz repertuar klasyczny dla chłopców (wariacja męska z baletu „Markietanka” muz. C. Pugni wg. choreografii Artura Saint-Leona, wariacja męska z baletu „Giselle” muz. A. Adam w chor. J. Coralli, J. Perrot), a także seminarium na temat ważności allegro w klasach męskich.
Marek Prętki podkreślał, że o sukcesie we współczesnej pedagogice tańca stanowi indywidualne, psychologiczne podejście do ucznia oraz świadome kształtowanie procesu dydaktycznego zwłaszcza w zakresie allegro, pozwalające uniknąć uczniom kontuzji. Warsztaty zakończono analizą odbytych lekcji, repertuaru i dyskusją, podczas której uczestnicy mogli uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. Każdy z uczestników warsztatów otrzymał zaświadczenie o udziale oraz pamiątkowe zdjęcie, a szkoły – materiał nagrany na płytę DVD lub pendriva. Dokumentację fotograficzną i DVD wykonał Robert Frąckowiak.
Opis zorganizowanych Wydarzeń, które odbyły się w ramach projektu (np. opis warsztatów, wystaw, koncertów itp)
Przebieg warsztatów:
1. Część praktyczna: lekcje tańca klasycznego, repertuar baletowy: wariacja męska z baletu „Markietanka” i „Giselle”.
2. Część teoretyczna - poruszone zagadnienia:
a) Realizacja programu w klasach męskich łączonych.
b) Analiza nauczania skoków typu batteries według metody nauczania Piotra A. Piestova.
c) Motoryka piruetów.
d) Praca rąk w skokach.
e) Umiejętne dobranie metody nauczania środkiem do osiągnięcia celu.
f) Wykorzystywanie fragmentów wariacji klasycznych w exercices na środku oraz allegro.
g) Ważność akompaniamentu prawidłowo dobranego do charakteru ćwiczeń.
h) Techniki wspomagające i ich rola w tańcu klasycznym.
i) Świadomość pracy ciała.
Przebieg seminarium (poruszone zagadnienia):
1. Sposoby motywowania uczniów do pracy na lekcjach tańca klasycznego.
2. Poruszenie kwestii dialogu na linii nauczyciel–uczeń.
3. Współpraca nauczyciela tańca z akompaniatorem – rytmizowanie ćwiczeń.
4. Nabór uczniów do szkoły baletowej.
5. Analiza fragmentów lekcji męskiej ze Stuttgartu prowadzonej przez Piotra Piestowa.
6. Dyskusja i wymiana doświadczeń oraz metod nauczania tańca klasycznego w klasach męskich –
podsumowanie seminarium.