Celem ogólnym konkursu 11. Triennale Grafiki Polskiej jest rozwijanie inwencji twórczej kreatywności i aktywności absolwentów wyższych uczelni artystycznych oraz profesjonalnych twórców wykorzystujących graficzny warsztat w swojej twórczości artystycznej poprzez stworzenie płaszczyzny do konfrontacji postaw twórczych oraz zbadania aktualnych nurtów i tendencji w tej dyscyplinie w roku 2021.
Cele szczegółowe:
1. Zwiększenie stopnia integracji i współpracy instytucji kultury, artystycznych uczelni wyższych w skali kraju w celu doskonalenia procesu edukacji młodych adeptów i promowania innowacyjnych metod działania przygotowujących ich do aktywnego funkcjonowania w okresie dynamicznych przemian jakim podlega współczesna kultura.
2. Doskonalenie umiejętności i kompetencji w zakresie rozpoznawania i rozumienia współczesnej grafiki artystycznej poprzez umożliwienie studentom i absolwentom uczelni artystycznych bezpośrednich kontaktów z najwyższej klasy międzynarodowymi autorytetami w tej dziedzinie.
3. Przegląd i promocja współczesnej grafiki polskiej oraz podjęcie próby definicji złożoności współczesnego medium graficznego w procesach aktualnych dynamicznych przemian.
4. Promowanie dokonań młodych artystów zarówno w środowiskach branżowych jak i szerokiej publiczności oraz pogłębianie ich poczucia tożsamości kulturowej.
5. Formuła konkursu skierowana jest do absolwentów wyższych uczelni artystycznych oraz profesjonalnych twórców wykorzystujących graficzny warsztat w swojej twórczości artystycznej i ma na celu konfrontację postaw twórczych. Celem konkursu jest z jednej strony stworzenie możliwości zbadania współczesnych nurtów oraz mediów w obszarze klasycznej grafiki artystycznej, jak również dyscyplin pokrewnych, wyrastających z graficznego myślenia. Analiza pełnego spektrum artykulacji oraz promocja nowych zjawisk i ewolucji w tym zakresie.Z drugiej strony, jest nim także prezentacja i promocja różnorodnych technik warsztatowej sztuki graficznej, poczynając od tradycyjnych technik: metalowych, litografię, linoryt, serigrafię, techniki mieszane, aż po techniki cyfrowe, a także intermedia idziałania interdyscyplinarne. W każdej odsłonie projektu prezentowane są prace z zakresu trzech lat kalendarzowych.
6. Podjęcie próby definicji złożoności współczesnego medium graficznego.
7. Przegląd i promocja współczesnej grafiki polskiej. Wystawie Głównej TGP towarzyszy szereg wydarzeń odwołujących się do historii polskiej grafiki i jej ewolucji w kontekście zmieniających się uwarunkowań technologicznych i artystycznych.
8. Integracja polityki kulturalnej regionu - projekt ma charakter unikatowy i wieloskładnikowy, integrujący wiele instytucji kultury w regionie. Głównym partnerem jest Muzeum Śląskie w Katowicach, w którym odbywa się gala otwarcia Wystawy Głównej, pozostałe instytucje które programowo włączają się w realizację TGP to m.in.: Galeria ASP w Katowicach Rondo Sztuki, BWA w Katowicach, Galeria Szara, Galeria Ateneum, Centrum Kultury Katowice (Galeria Engram), Galeria Sztuki Współczesnej Elektrownia w Czeladzi.