29.06.2024 - 06.07.2024

XVIII Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej

Miejscowość: Warszawa

Zasięg: Ogólnopolski

Dziedzina: Muzyka

Rodzaj: Warsztaty, Kursy, Spotkania, Seminaria

Specjalność: Altówka, Chór, zespoły woklane, Flet, Fortepian, Gitara, Harfa, Instrumenty dawne, Kameralistyka, Klawesyn, Kontrabas, Obój, Organy, Orkiestra, Skrzypce, Śpiew, Teoria muzyki, Wiolonczela, Kompozycja

Adresaci: Uczniowie szkół muzycznych st. podstawowego, Uczniowie szkół muzycznych st. średniego, Studenci uczelni muzycznych, Nauczyciele szkolnictwa muzycznego, Inni

Cykl: Rokrocznie

www: www.muzykadawna.org

Wydarzenie wpisane do Kalendarza międzynarodowych i ogólnopolskich form doskonalenia CEA

Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej to impreza cykliczna, której ideą przewodnią jest kształtowanie w polskiej edukacji świadomości estetyki i praktyki wykonawczej muzyki przedromantycznej.

Kursy oferują szeroki wybór zajęć, skierowanych do uczniów, studentów, absolwentów i nauczycieli szkolnictwa muzycznego wszystkich szczebli. W ramach LKMMD realizowane są warsztaty interpretacji w formie lekcji otwartych, wykłady tematyczne i zajęcia specjalistyczne, konsultacje i obserwacje metodyczne oraz koncerty i muzyczne

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Partnerstwo dla Edukacji.

Współorganizatorem jest Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie.

Partnerami projektu są także:

- Centrum Edukacji Artystycznej

- Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy - Katedra Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej

- Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej

- Kościół Akademicki Św. Anny w Warszawie

W roku 2024 kursy odbędą się już po raz osiemnasty, w terminie 29 czerwca - 6 lipca 2024 r. Zajęcia realizowane będą w:

  • Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie |ul. Bednarska 11|
  • Kościele Akademickim Św. Anny |ul. Krakowskie Przedmieście 68|
  • D.S. Dziekanka |ul. Krakowskie Przedmieście 58/60|

ORGANIZATOR

Fundacja PARTNERSTWO DLA EDUKACJI

Adres: W.A. Mozarta 1/47

02-736 Warszawa

Tel.:

e-mail: koncerty@bednarska.art.pl

MIEJSCE WYDARZENIA

Adres: Bednarska 11

00-310 Warszawa

CELE WYDARZENIA

• upowszechnianie świadomości oraz doskonalenie wiedzy i umiejętności w zakresie praktyk wykonawczych oraz stylistyki muzyki dawnej w polskiej edukacji; w szczególności doskonalenie warsztatu artystycznego, rozwijanie umiejętności analizy, pracy w zespole kameralnym, kompozycji czy improwizacji,

• umożliwienie kontaktu z wybitnymi artystami, autorytetami i specjalistami z zakresu wykonawstwa historycznego,

• przedstawienie rezultatów badań artystycznych i naukowych oraz doświadczeń wykonawczych i metodycznych,

• aktywizacja i wspieranie środowiska pedagogicznego w podnoszeniu kwalifikacji i poszerzenia kompetencji artystycznych i dydaktycznych,

• doskonalenie metod nauczania oraz aktualizowanie wiedzy metodologicznej odnoszącej się do problemów wykonawczych,

• wprowadzenie do repertuaru dydaktycznego utworów mało znanych lub na bieżąco odkrywanych,

• umożliwienie przedstawienia nabytych umiejętności podczas publicznej prezentacji,

• rozbudzenie zainteresowania muzyką dawną wśród młodych muzyków (uczniów szkół I i II stopnia oraz studentów).

PROPONOWANI WYKŁADOWCY, JURY, ARTYŚCI, ZESPOŁY

Zajęcia poprowadzą wybitni artyści - wykładowcy krajowych i zagranicznych uczelni muzycznych, specjaliści posiadający szerokie kompetencje z zakresu muzyki dawnej oraz reprezentujący różne dziedziny sztuki i obszary nauki.

W Y K Ł A D O W C Y XVIII L K M M D

dr AGNIESZKA BUDZIŃSKA-BENNETT - śpiew, muzyka ensemblowa, chorał gregoriański, harfa średniowieczna {Ensemble Peregrina}

MICHAEL SCHMIDT-CASDORFF - flet/ flet traverso, kameralistyka {Folkwang Universität der Künste Essen, Hochschule für Musik und Theater München, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz 18-th Century Orchestra, Balthasar Neumann Orchestra}

PETER FRANKENBERG - obój/obój barokowy, flet prosty, kameralistyka, improwizacja dla instrumentów dętych {Dutch Bach Society}

DANIEL DEUTER - skrzypce/skrzypce barokowe, altówka/altówka barokowa, kameralistyka {CordArte Ensamble, Batzdorfer Hofkapelle (koncertmistrz), Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy}

MATTHIAS BERGMANN - wiolonczela/wiolonczela barokowa, kameralistyka, basso continuo dla basowych instrumentów smyczkowych {Akademie für Alte Musik Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Freiburger Barock Consort, Staatsoper Stuttgart, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy}

CHRISTIAN ZINCKE - viola da gamba, violone, kameralistyka, improwizacja dla basowych instrumentów smyczkowych {Concertgebouw Amsterdam, VienneseMusikverein, Alte Oper Frankfurt, Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy}

prof. dr hab. URSZULA BARTKIEWICZ - klawesyn {Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy}

dr MARIA ERDMAN – organy, klawikord {Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie, Akademii Muzycznej im. I.J Paderewskiego w Poznaniu, ZPSM im. F. Chopina w Warszawie}

dr ANNA URSZULA KUCHARSKA – wirginał, improwizacja dla instrumentów klawiszowych {ZPOSM I i II st. im. G. Bacewicz w Warszawie}

MARIA WILGOS – lutnia, teorba, gitara barokowa, improwizacja i basso continuo dla instrumentów strunowych {Arte Dei Suonatori, {oh!} Orkiestra, MACV, La Tempesta, Intemperata, Capella Regia Polona}

dr hab. DOROTA ZIMNA – klawesyn dodatkowy, basso continuo dla instrumentów klawiszowych, kameralistyka {Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Laboratoire de la Musique}

dr MARCIN TARNAWSKI - prowadzenie zespołów muzyki dawnej, improwizacja dla instrumentów smyczkowych {Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Laboratoire de la Musique}

JACEK GUZOWSKI - temperacje historyczne i strojenie klawesynu {ZPSM im. F. Chopina, ZPSM im. K. Szymanowskiego, ZPOSM im. G. Bacewicz w Warszawie}

WERONIKA JANYST – klawesynowe BHP, akompaniament basso continuo {UMFC w Warszawie}

MARIA SZREDER - podstawy kompozycji {Fundacja Partnerstwo dla Edukacji}

JAROSŁAW MIRKIEWICZ – psychoedukacja {pianista, psycholog i psychoterapeuta - PSM w Pruszkowie, Polskie Towarzystwo Psychoterapii Poznawczej i Behawioralnej}

ROMANA AGNEL – podstawy tańca dawnego {Balet Dworski - Cracovia Danza}

KATARZYNA WESOŁOWSKA - akompaniament basso continuo {Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy}

dr hab. EWA MROWCA - wykład {Akademia Muzyczna w Łodzi, Akademia Muzyczna w Krakowie}

ZAKRES MERYTORYCZNY / WYKONYWANY PROGRAM

Kursy adresowane są do instrumentalistów i wokalistów:

  • uczniów, absolwentów i nauczycieli szkół muzycznych I i II stopnia,
  • studentów, absolwentów oraz wykładowców uczelni artystycznych,
  • zespołów muzyki dawnej
  • dyrygentów, prowadzących zespoły kameralne

W Kursach mogą wziąć udział zarówno osoby zaznajomione już z zagadnieniami wykonawczymi muzyki dawnej, jak również uczestnicy pragnący poznać i poszerzyć zakres dotychczasowych umiejętności o nowe kompetencje.

Oferta programowa:

I. WARSZTATY - Specjalność główna

  • śpiew / zespoły wokalne
  • flet poprzeczny / flet traverso
  • flet prosty
  • obój / obój barokowy
  • skrzypce / skrzypce barokowe
  • altówka / altówka barokowa
  • wiolonczela / wiolonczela barokowa
  • viola da gamba / violone
  • klawesyn
  • organy
  • klawikord
  • gitara / gitara barokowa
  • lutnia, teorba
  • harfa średniowieczna
  • prowadzenie zespołów muzyki dawnej

II. WARSZTATY uzupełniające

1. Specjalność dodatkowa:

  • śpiew / zespoły wokalne
  • flet poprzeczny / flet traverso
  • flet prosty
  • obój / obój barokowy
  • skrzypce / skrzypce barokowe
  • altówka / altówka barokowa
  • wiolonczela / wiolonczela barokowa
  • viola da gamba / violone
  • klawesyn
  • organy
  • klawikord
  • wirginał
  • gitara / gitara barokowa
  • lutnia, teorba
  • harfa średniowieczna

2. Improwizacja

3. Nauka basso continuo

4. Kameralistyka

5. Podstawy kompozycji

6. Temperacje historyczne i strojenie klawesynu

7. Klawesynowe BHP

8. praca z akompaniatorem

III. WARSZTATY dodatkowe

1. Psychoedukacja

2. Podstawy tańca dawnego

IV. WYKŁADY tematyczne

V. Prezentacje artystyczne – audycje i koncerty uczestników

WARUNKI UCZESTNICTWA (ODPŁATNOŚĆ) / ADRESACI WYDARZENIA

Kursy adresowane są do uczniów, studentów i absolwentów oraz nauczycieli szkolnictwa artystycznego; początkujących lub zaawansowanych instrumentalistów i wokalistów, a także dyrygentów i prowadzących zespoły muzyki dawnej, nauczycieli prowadzących zespoły kameralne i orkiestrowe w szkołach muzycznych.

Warunkiem uczestnictwa w kursie jest przesłanie zgłoszenia oraz dokonanie przelewu opłaty wpisowej.

W ramach opłaty uczestnik może wybrać jedną specjalność jako główną oraz więcej niż jedną specjalność dodatkową, a także skorzystać ze wszystkich zajęć oferowanych w programie (warsztaty uzupełniające, warsztaty dodatkowe, wykłady, koncerty)

Regulamin, formularz zgłoszeniowy, cennik oraz szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej Kursów www.muzykadawna.org

HISTORIA

Idea utworzenia kursów metodycznych narodziła się w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy z inicjatywy wykładowcy tejże uczelni, klawesynistki prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz. Inicjatywa była odpowiedzią na potrzebę środowiska muzycznego, odczuwającego deficyt przygotowania zawodowego w zakresie praktyk wykonawczych muzyki dawnej. Zamysłem kursów było przedstawienie i porównanie wyników badań historyczno-muzycznych, a także umożliwienie bezpośredniego kontaktu z wybitnymi artystami, autorytetami i specjalistami z zakresu wykonawstwa historycznego. Opracowany program został dostosowany pod kątem udziału uczestników, będących na różnym poziomie zaawansowania. W ofercie zajęć znalazły się zarówno warsztaty wykonawcze, wykłady tematyczne, warsztaty kameralistyki, improwizacji, kompozycji, basso continuo, temperacji historycznych i strojenia klawesynu a także psychoedukacja, prezentacja sceniczna czy taniec dawny.

Pierwsza edycja Kursów odbyła się w 2007 roku i realizowana była (jak również dwie kolejne edycje) w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od roku 2010 Kursy zostały przeniesione do Warszawy, a ich organizatorem została Fundacja Bednarska (do 2019r.), a następnie Fundacja Partnerstwo dla Edukacji (od 2020r. - obecnie) przy współudziale Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz wsparciu merytorycznemu bydgoskiej uczelni.

RELACJA Z ODBYTEGO WYDARZENIA

Łączna liczba uczestników Wydarzenia (bez publiczności): 66

Łączna liczba pedagogów, jurorów, artystów, prelegentów: 18

Przebieg Wydarzenia

Harmonogram XVIII LKMMD

sobota 29 czerwca 2024

  • godz. 9.00 – 14.00 - WARSZTATY SPECJALISTYCZNE · WARSZTATY UZUPEŁNIAJĄCE(zajęcia wg wybranych specjalności – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców)
  • godz. 15.00 – 17.00 ­- INAUGURACJA XVIII LKMMD · KONCERT INAUGURACYJNY
  • godz. 17.00 ­ - 21.00 - WARSZTATY SPECJALISTYCZNE · WARSZTATY UZUPEŁNIAJĄCE(zajęcia wg wybranych specjalności – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców)

niedziela 30 czerwca – piątek 5 lipca 2024

  • godz. 9.00 – 14.00 - WARSZTATY SPECJALISTYCZNE · WARSZTATY UZUPEŁNIAJĄCE(zajęcia wg wybranych specjalności – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców)
  • godz. 15.00 – 17.00 ­- WYKŁADY OTWARTE · WARSZTATY OGÓLNOROZWOJOWE
  • godz. 17.00 ­ - 21.00 - WARSZTATY SPECJALISTYCZNE · WARSZTATY UZUPEŁNIAJĄCE · KONCERTY I AUDYCJE UCZESTNIKÓW (zajęcia wg wybranych specjalności – zgodnie z harmonogramem pracy wykładowców)

sobota 6 lipca 2024

  • godz. 9.00 – 12.00 - WARSZTATY SPECJALISTYCZNE · WARSZTATY UZUPEŁNIAJĄCE
  • godz. 12.00 – 14.00 - FINAŁOWY KONCERT UCZESTNIKÓW · UROCZYSTOŚĆ ZAKOŃCZENIA XVIII LKMMD
  • godz. 14.30 ­ - 19.00 - WARSZTATY SPECJALISTYCZNE

TEMATY WYKŁADÓW

  • Sobota, 29 czerwca 2024, 16.30 - Temperacje stroju muzycznego - wykład wprowadzający do zajęć temperacji i strojenia klawesynu, prowadzący: Jacek Guzowski
  • Sobota, 29 czerwca 2024, 19.00 - Klawesynowe BHP (nie tylko dla klawesynistów!) - wykład wprowadzający do zajęć konserwacji i pierwszej pomocy dla klawesynu, prowadzący: Weronika Janyst,
  • Niedziela 30 czerwca 2024, 15.00 - Dawne tańce w utworach instrumentalnych okresu baroku - wykład w ramach warsztatów "Podstawy tańca dawnego", prowadzący: Romana Agnel
  • Poniedziałek 1 lipca 2024, 15.00 - Klawikord w europejskich zbiorach muzealnych, prowadzący: dr Maria Erdmann
  • Poniedziałek 1 lipca 2024, 16.00 - O zaletach korzystania z materiałów urtekstowych w nauczaniu gry na skrzypcach, prowadzący: dr Marcin Tarnawski
  • Wtorek, 2 lipca 2024, 15.00 - Nouvelles Sonatinas – prawie utracone Sonaty Georga Philippa Telemanna, prowadzący: dr hab. Dorota Zimna i Matthias Bergman
  • Wtorek, 2 lipca 2024, 16.00 - Budowanie i utrzymanie dobrostanu wobec wyzwań świata i wykonawstwa performatywnego - wykład w ramach warsztatów Psychoedukacji, prowadzenie: Jarosław Mirkiewicz
  • Środa 3 lipca 2024, 15.00 - Trening umysłu w ćwiczeniu na instrumencie na przykładzie klawesynu, prowadzenie: prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz
  • Środa 3 lipca 2024, 16.00 - Pleyel i Wanda Landowska – czyli powrót klawesynu na salony, prowadzenie: dr hab. Ewa Mrowca

KONCERTY:

Sobota 29. VI 2024 - KONCERT INAUGURACYJNY - Anna Urszula Kucharska – wirginał, klawesynZPSM im. F. Chopina w Warszawie – sala 1, godz. 15.00

czwartek 4. VII 2024 - ① Koncert uczestnikówKościół Akademicki św. Anny, ul. Krakowskie Przedmieście 68, godz. 19.00

piątek 5. VII 2024 - ② Koncert uczestnikówZPSM im. F. Chopina w Warszawie – sala 1, godz. 17.00

Sobota 6. VII 2024 – ③ Koncert uczestników - KONCERT FINAŁOWYZPSM im. F. Chopina w Warszawie – sala 1, godz. 12.00

Opis zorganizowanych Wydarzeń, które odbyły się w ramach projektu (np. opis warsztatów, wystaw, koncertów itp)

W dniach 29 czerwca – 6 lipca 2024 r., po raz osiemnasty odbyły się w Warszawie  Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej, organizowane wspólnie przez Fundację Partnerstwo dla Edukacji i Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im F. Chopina. Projekt dofinansowany był ze środków Ministra  Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszy Promocji Kultury (w ramach Programu Ministra - Edukacja artystyczna 2024) oraz ze środków Centrum Edukacji Artystycznej.

Oferta programowa zawierała zarówno zajęcia seminaryjne i warsztatowe w formie lekcji otwartych (wg określonych specjalności), konsultacje wykonawcze (instrumentalne i wokalne), konsultacje i obserwacje metodyczne dla nauczycieli szkolnictwa artystycznego, wykłady specjalistyczne i muzyczne prezentacje.

Kursy stanowią ofertę edukacyjną w zakresie wdrażania efektywnych metod doskonalenia określonych umiejętności, zarówno w sferze dydaktyki, jak i kompetencji stricte artystycznych związanych z szeroko pojętą problematyką wykonawczą muzyki dawnej.  Koncepcja Kursów bazuje na wysokim potencjale artystycznym, naukowym i metodycznym bardzo starannie dobieranych wykładowców. Podstawowy cel kursów – metodyczny i metodologiczny realizowany był poprzez dzielenie się wykładowców swym praktycznym doświadczeniem i rezultatami badań artystycznych i naukowych.  

Zgodnie z przyjętymi przez organizatorów założeniami, program został pomyślany i ułożony w taki sposób aby z oferty dydaktycznej mogli skorzystać zarówno uczniowie, studenci jak również nauczyciele szkolnictwa artystycznego. Z bogatej oferty programowej, uczestnicy mogli wybrać te zajęcia, które na danym etapie są dla nich priorytetowe z powodów metodycznych. Intensywna praca uczestników, jak i wykładowców dała znakomite rezultaty widoczne zarówno podczas zajęć indywidualnych, kameralistyki, a także w trakcie poszczególnych koncertów czy muzycznych prezentacji.

Duże zainteresowanie Kursami ze strony nauczycieli i uczniów szkół artystycznych świadczy o potrzebie środowiska edukacyjnego i wiąże się również z rynkowym zapotrzebowaniem na muzyków i nauczycieli posiadających kompetencje zawodowe w zakresie stylów przedromantycznych.  

Większość zajęć zajęcia odbywała się w gmachu Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im F. Chopina w Warszawie (ul. Bednarska 11). Warsztaty wokalne oraz harfowe odnywaly się w Domu Studenta DZIEKANKA (ul. Krakowskie Przedmieście 56), natomiast warsztaty organowe - w Kościele Akademickim Św. Anny (ul. Krakowskie Przedmieście 68).

Partnerami projektu byli:

  • Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie
  • Stowarzyszenie Akademia Muzyki Dawnej
  • Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
  • Kościół Akademicki Św. Anny w Warszawie
  • Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
  • Weronika Janyst Harpsichords

W osiemnastej edycji LKMMD łącznie udział wzięło 95 osób:

  • 66 uczestników – 49 instrumentalistów, 17 wokalistów (w tym 17 uczniów, 21 studentów i 9 absolwentów uczelni muzycznych oraz 19 nauczycieli szkół muzycznych)
  • 18 wykładowców
  • 8 realizatorów + 3 wolontariuszy

Projekt realizowali:

  • prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz – dyrektor naukowy i artystyczny
  • Ewelina Kliczkowska - kierownik organizacyjny
  • Maria Szreder – prezes Fundacji Partnerstwo dla Edukacji
  • dr hab. Dorota Zimna – koordynator projektu
  • Iga Dąbrowska - koordynator projektu
  • Agnieszka Wachnik – koordynator projektu
  • dr Marcin Tarnawski - koordynator projektu
  • Sławomir Drózd - koordynator projektu

Galeria

Pliki cookies na stronie. Aby zapewnić poprawne działanie strony na stronie wykorzystujemy pliki cookies. Wraz z wejściem na stronę, niektóre pliki mogły już zostać zapisane w folderze przeglądarki.